notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!
Kávézó
Étterem
Büfé
Látnivaló
Kikapcsolódás

 Olvasva: 3483 alkalommal


In Memoriam Libera Pleasure


  Furán kezdődött a reggel....hajnalban keltem, mert munk aelőtt még be kellett fejezni egy árboc veretezési rajzát, hogy útba tudjam ejteni veretes barátomat a szálingok és egyéb finomságok rajzaival....egy papírcsövet kerestem a komódom mellett, s ekkor előtünt egy darab...piros.....fa és carbon.....egy darab a Pleasure-ből........

Egész nap ezen rágódtam....felelevenítettem a régi emlékeket...emlékszem mikor megtoldottuk az árbocot, hogy fel tudjuk húzni az 500as spit....hihetetlen volt.....6an tudtunk meghalzolni vele.....

nagy élmény volt a szalagon is menni Vele, illetve a külföldi versenyen...

de álljon itt egy kis visszaemlékezés, amit a halála után írtam egy társoldalra..... az első Liberáról s a történetről....

Az első regisztrált már ugyenevezett libera általi győzelem 1972ben volt a Centon, a Cassiopea nevezetű hajoval nyerte Oscar Tonoli....ekkor még "csak" trapézos hajok voltak ezek....

1980 telen Új Zélandon a híres Bruce Farr megálmodott egy tervet....ebből két hajó is épült, Grifo és Farrneticante....a Grifo az elkövetekző két évben megnyerte a Centomigliat, a második évben már "kerettel"...s ekkor szabadult el a "pokol"....egyre több liberásitott hajo jelent, meg, létrehoztak 3 osztalyt, Libera A, B ,C....aztan később a Libera Classica-t is.
Csak Libera A-k tudtak nyerni, kivéve az 1983-as évet, amikor a svájci OPNI neveztű Libera B nyert ( s majd kesobb 1996-ban mikor egy asso99)
Hogy beleferjen az osztalyba (12.70m), levagtak a Grifo es a Farrneticante hajok orrát, és a farát is...
1986-ban nyerte első Centoját a Farrneticante....majd a következőt 1991-ben, de már PLEASURE néven...későbbi években már nem tudott nyerni a hajo, de még feljutott a dobogora....
2000-ben kerult hazankba Litkey Farkas és csapata jóvoltából....átfestették feherre, s ekkor elte masodik viragzását a hajó....dobogon álltak Chiemseen, megnyertek a Kékszalagot, es a Centomiglian a 3ik helyet szereztek meg....2002ben Brencsan Ábel és Csapata vette meg a hajot....egy apro serules kapcsan 2002telen felújitották, átfestették....érdekesség, hogy ekkor ujitottak fel testverhajojat is, a Grifot, bár Ő keret nelkul megy és visszaépítették az orrát és a farát is....

2003 Augusztus 30...meglátjuk a GYönyörűséges Pleasure-t a Bogliaccoi kikötöben...csodaszep....konstatáljuk, hogy még mindig Ő a legszebb a Libera...
2003 Augusztus 31 Tropheo Ricardo Gorla....rajt, 8:30 szokasos északi termik megjon.....a liberak hamar felernek a forditobójáig....lefele jovet fokozatosan visszaerosodik a szel.....s a befuto utan megtortenik a baj....a Pleasure felborul, eltörik az árbóca visszaállitas utan,süllyedni kezd....a gyenge motorossal nem tudjak vedeni a hajot s a partnak ütközik és széttörik....darabjai szanaszet hevernek a parton...
A Pleasure meghalt....
2003 szeptember 5. A két magyar csapat "In memorian Libera Pleasure" feliratu poloban jelenik meg, s egy ugyenilyen felirat került az Azzardissimo vitorlajara is...

nagyon erdekes volt látni, hogy nagyon sok olyan ember jött oda hozzank ilyen poloert, aki valamikor még a Pleasure-ön vitorlázott, volt aki ezzel a hajoval nyerte eélső Centoját...s szinte mindenkinek ott volt a zsebében egy darabka, egy maradvany a hajorol....ami nagyon megdöbbentő volt, hogy voltak olyan emberek is, akik busultak a hajo utan, akik csak előző nap látták a vizen, s nem ertettek hogy lehet egy ilyen csodas hajonak ilyen szörnyű vége.....


"Ez a hajo 10 év mulva is hajó lesz, nem ugy mint a többi Libera...."....most az egyszer az öreg Patucelli mester is tévedett...aki egyebkent a hajo építője.... 

Ezzel sokat vesztett a magyar vitorlázás....egy gyönyörű, klasszikus hajot....bár szerintem mindenkiben, aki ment vele, vagy dolgozott rajta, vagy csak látta, tovabb él...

Ezóta eltelt egy kis idő....a Pleasure kicsit tovább él a hajókban....Sopi bácsi a grószát használta fel, a Grifo megkapta a keretét ha jól láttam, s így egy icipicit egyesült a két hajó....Ha jól láttam, akkor a Sponzin ott van a Pleasure bummja is s ha érzékeim nem csalnak, akkor az orrsudara a Gardazzurrában vitorlázik tovább, s a Zurra genakkere is félelmetesen hasonlít a Pleasurére, bár ebben lehet, hogy tévedek....ha igen, elnézést.Nem Ő volt a leggyorsabb hajó s nem is a legmodernebb....fa építése révén igazi klassikusnak számított...Viszont Ő indított el egy olyan folyamatot kis hazánkban, ami úgy tűnik megállíthatatlan....megjelenése után kezdtek el jönni a gyorsabb s gyorsabb hajók....s tán az összes modern Libera megfordult a hazánkban, ha csak verseny erejéig is....ki tudja lesz-e megállás....jövőre egy ugyancsak nagy Libera-legenda, ha szabad ilyet mondani, fog vitorlázni a Balatonon, illetve a Felci Yachtnál már a tervező asztalon van a ClandesTeam egy továbbfejlesztett, sokkal gyorsabb változata......Sokan mondják, hogy a Balaton Libera temető....ezt nem mondanám, mert az idekerült Liberák közül egy, az Azzardissimo nem vitorlázik, a többi igen....Inkább úgy mondanám,..hogy ezek a hajók nagyon ideálisak a Balatonra...kíváncsi vagyok, ezt a folyamatot mennyire fogjak megváltoztatni a katamaránok...........a következő részben már tényleg a "titkzatos hajóról" fogok írni:)

MB 





IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb újdonságok és élménybeszámolók?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.
Az élménytérkép.hu a földrajzi helyed alapján javasol neked élményeket
Kérlek, engedélyezd a helymeghatározást!
Bezárás